niedziela, 21 października 2007

Turnieje strzeleckie w Warhammerze

Poniższy dokument jest nieoficjalnym rozszerzeniem do systemu WFRP.


"Turnieje strzeleckie w Imperium."

Na terenie całego imperium odbywają się liczne turnieje strzeleckie. Pod czas imprez na jednym placu w szranki stają najlepsi łucznicy całego Starego Świat. Często te pasjonujące rywalizacje połączone są z kilkudniowym festynem lub świętem. Celem tego artykułu jest przybliżenie niektórych z nich, opisanie sposobu rywalizacji i ostatnich zwycięzców. Na końcu dokumentu zamieszczam opracowaną przeze mnie tabele zawierającą wszelkie wyjaśnienia do wartości jakie pojawiły się w poniższym tekście oraz opis Wielkiej Gildii Strzelców.


1 kwiecień - Aldorf
Największy i najważniejszy turniej łuczniczy w Starym Świecie. Połączony z wielkim targiem strzeleckim stanowi nie lada wyzwanie dla 400 startujących w nim strzelców. Turniej organizowany jest już od 74 lat, w tym czasie przechodził wiele modyfikacji. Trwa 6 dni! Z racji wielkiego zainteresowania turniejem udział zależy od przejścia przez rundę wstępnych eliminacji pod czas których wyłania się 200 łuczników dopuszczonych do walki. Po za tym każdy przystępujący do eliminacji musi zapłacić 10 zk. Ta impreza rywalizuje z turniejem w Talebheim o prestiż, pewnym jednak jest, iż Aldorf wygrywa swą dostępnością, a i na nim pojawiają się największe sławy tego świata.

Fazy turniejowe:
• Eliminacje, polegają na oddaniu dziesięciu strzałów do tarczy z odległości 100 kroków, najlepsi zostają.
• Faza pierwsza, strzał do glinianych kulek (przynajmniej 2) wyrzucanych z niewielkiej katapulty, MG powinien za każdą następną kulkę po pierwszej, stosować ujemny modyfikator rzędu -10%, -20% itd.

(na placu pozostaje 100 najlepszych)
• Faza druga, strzał do wiatraka o 4 wirujących łopatkach, które należy traktować jako cele małe i wirujące -20% do trafienia, zadaniem zawodników jest trafienie do każdej z nich z odległości 50 kroków.

(na placu pozostaje 50 zawodników)
• Faza trzecia, strzał do zwisającej i lekko kołyszącej się na wietrze linki u której końca umocowany jest niewielki ciężarek, jest to cel bardzo mały -20% do trafienia oraz poruszający się -5%, strzela się z odległości 100 kroków co daje modyfikator -20%.

(na placu pozostaje 3 zawodników)
• Faza czwarta, jest to chyba najbardziej emocjonująca faza turnieju, trzech zawodników strzela równocześnie do tarczy z odległości 150 kroków -30% do trafienia, po każdym strzale ich punkty są podliczane a strzały wyjmowane z tarcz, strzelają tak do czasu gdy któryś popełni błąd i trafi najmniejszą liczbę punktów, i tak do wyłonienia najlepszego. MG powinien uwzględnić modyfikator związany ze zmęczeniem zawodników -10% za każde 5 strzałów.

Nagrodą dla najlepszego to ok. 300 złotych koron, niekiedy jest to magiczny przedmiot: łuk, strzały itp. Oprócz tego pierwszych 50 zawodników otrzymuje certyfikaty ukończenia turnieju, takie certyfikaty są przepustką na inne prestiżowe turnieje np. w Talabhem. Certyfikaty wydawane są przez Wielką Gildie Strzelców.
W ostatnich 3 latach zwyciężali:
- Johanson „Celne oko” Zis (człowiek)
- Johanson „Celne oko” Zis (człowiek)
- Azail Berrucjo Marjachi (elf)


22 czerwiec - Middenheim
Turniej w Middenheim nie jest tak popularny wśród strzelców jak Aldorfski, ponieważ od niedawna wprowadzono do niego konkurencje zwaną „Zaufaniem”, ta niekiedy śmiertelna konkurencja wzbudza niesłychane emocje, polega ona na strzelaniu do tarczy zawieszonej na szyi swojego partnera, strzelający po oddaniu celnego strzału zamieniają się rolami ze swoimi celami, za każdym powtórzeniem zwiększana jest odległość strzału. Przedstawiona konkurencja została uznana przez niektóre księstwa za barbarzyńską i zakazano jej uprawiania. Turniej nie odbywa się pod patronatem Wielkiej Gildii Strzelców, i jest nielegalny. Elfy nie startują w tym turnieju ponieważ uważają go za barbarzyński. Do konkursu podchodzić należy parami, akredytacja wynosi 10 zk. Do turnieju staje co roku ok. 150 osób. Turniej trwa 3 dni.

Fazy turniejowe:
W pierwszych 2 konkurencjach strzelać może jeden ze startującej pary, w konkurencji ostatniej strzelają obaj zawodnicy.
• Pierwsza konkurencja polega na strzale do wyrzucanych ze specjalnej machiny płaskich dysków min 4 dyski, modyfikatory do trafienia to -10% za każdy, dysk wygrywają ci którzy zestrzelą ich większą ilość z większej odległości, minimalna to 70 kroków (-10% do trafienia).

(po tej konkurencji pozostaje 50 zawodników)
• Najzwyklejszy strzał do tarczy, oddaje się po 10 strzałów największe wyniki zostają, odległość 100 kroków ( -20% do trafienia).

(pozostaje 10 osób)
• Ostatnią fazą turnieju, jest opisany już wcześniej strzał do partnera, co turę zwiększana jest odległość o 5 kroków zaczyna się od 50 kroków wartość ta wzrasta o 25 kroków, zwycięzcy pozostają przy życiu.

Nagrodą dla najlepszego jest ok. 400 zk oraz certyfikat ukończenia turnieju jest on jednak mało znaczącym dokumentem gdyż Wielka Gildia nie patronuje temu turniejowi.
W ostatnich 3 latach zwyciężali:
Johan Lee z Walterem Reisem (ludzie)
Barnswald „Szybki” z Orsonem Ros (ludzie)
Barnswald „Szybki” z Johanem Gutenbergiem (ludzie)


10 maj - Talabheim
To drugi po Aldorfie turniej łuczniczy. Ten konkurs pochwalić się może bardzo długą tradycją, jego pierwsze edycje kronikarze odnotowywali już ok. 200 lat temu. Rozgrywany jest co 5 lata. Spotykają się na nim głównie strzelcy bardzo doświadczeni (przez niektórych złośliwców zwanych weteranami). Władze konkursowe idąc za tradycją nie dopuszczają do konkursu elfów co sprawia, iż ranga tego konkursu jest mniejsza niż tego organizowanego w Aldorfie. Dodatkowo by wystartować w tym turnieju trzeba mieć certyfikat zajęcia miejsca w pięćdziesiątce na turnieju Aldorfskim. Przez 4 dni pod murami miasta zmagają się strzelcy których wyczyny opiewano w pieśniach jak i ci którzy wyrastają na nowych wielkich strzelców. Do konkursu mogą dostać się tylko ci którzy przekroczyli granice 30 lat i okażą certyfikat przynależności do Wielkiej Gildii Strzelców z główną siedzibą w Aldorfie ( na końcu dokumentu zamieszczono dodatkowe informacje o tym zacnym gronie). Co roku przybywa nań około 90 zawodników, występ w tym turnieju nie przynosi może wielkich pieniędzy lecz ci którzy zwyciężą uzyskają sławę w strzeleckim gronie. Władze turnieju starają się utrzymywać wysoki poziom rywalizacji, dlatego też akredytacja kosztuje 25 zk.

Fazy turniejowe:
W pierwszej kolejności odbywają się eliminacje polegające na oddaniu 5 strzałów do tarczy z odległości 150 kroków (-30% do trafienia), po tej selekcji pozostaje jedynie 50 zawodników.
• Pierwszą konkurencją jest strzał do kulek wyrzucanych z katapulty (tą konkurencje opisałem już przy okazji turnieju w Aldorfie), minimalna ilość kulek to 3, za każdą kulkę po pierwszej ujemny modyfikator -10%, -20% itd.

(po tej konkurencji pozostaje 30 zawodników)
• Ta konkurencja to strzał do tarczy, jednak cel zasłonięty jest przez poruszające się ruchem wahadłowym 2 lub 3 belki. Taki strzał wymaga nie lada umiejętności modyfikator do trafienia to -30% i -20% za odległość 100 kroków razem -60%.

(po tej konkurencji pozostaje 10 zawodników)
• Kolejną konkurencją jest tradycyjny strzał do tarczy z odległości 200 kroków co daje -40% do trafienia, zwycięża ten który osiągnie największy wynik po 5 strzałach, jeśli po tej serii nie dojdzie do rozstrzygnięcia łucznicy z równymi wynikami oddają kolejne 5 strzałów. Za każde 5 strzałów ujemny modyfikator -10%.

Nagrodą dla najlepszego jest 100 zk oraz sława i utrwalenie jego imienia na wielkiej Tablicy Chwały (tablice wykonano o z wielkiego dębu który rósł niegdyś w pobliżu Talabheim) w Wielkiej Gildii Strzeleckiej w Aldorfie. A także certyfikat dla 3 najlepszych.
W ostatnich 3 latach zwyciężali:
- Johanson „Celne oko” Zis (człowiek)
- Bruno Karis (człowiek)
- Varacci Milono (człowiek z Tilei)


21 lipiec - Kislev
Niewielki turniej rozgrywany w Kislevie. Startuje w nim ok. 60 zawodników, trwa 3 dni i połączony jest z wielką biesiadą. Akredytacja wynosi 10 zk co jak na tak mało prestiżowy turniej jest bardzo dużo. Jest on jednak wspaniałym miejscem do rozpoczęcia kariery strzeleckiej, spotykają się tam ludzie bardzo młodzi, rozpoczynający swą karierę, taki turniej rozgrywa się również w Erengardzie.

Fazy turniejowe:
• Jako pierwsza odbywa się konkurencja strzału do tarczy, należy za 5 strzałami uzyskać łączną sumę 30 punktów, strzela się z odległości 75 kroków.

(na placu pozostają ci którzy zdobyli określoną liczbę punktów)
• Kolejna konkurencja to strzał do kul (minimalna ilość to 2 kule)

(po tej konkurencji pozostaje około 5 – 10 zawodników)
• Ostatnią finałową rozgrywką jest strzał z bardzo dużej odległości, strzela się wyłącznie długimi łukami z odległości 200 kroków, oddaje się po 5 strzałów, najlepsi zostają.

Nagrodą za zwycięstwo jest 100 zk oraz certyfikat ukończenia turnieju (te certyfikaty otrzymuje 5 pierwszych zawodników)
W ostatnich 3 latach zwyciężali:
- Ivan Kruk (człowiek)
- Johan Lee (człowiek)
- Varacci Milono (człowiek z Tilei)


1 lipiec – Erengard
To mniej ważnych turniej podobny do Kislevskiego, zjeżdżają nań młodzi i początkujący strzelcy mażący o wielkiej karierze. Co roku pojawia się tam około 100 zawodników, rywalizacja trwa 3 dni. Akredytacja wynosi 5 zk. To stosunkowo „młody” turniej, organizowany od 19 lat. Organizatorzy wymyślają coraz to dziwniejsze konkurencje mające przyciągnąć publiczność i strzelców.

Fazy turniejowe:
• Strzał do glinianych dysków, dyski wyrzucane są w powietrze za pomocą machiny skonstruowanej przez krasnoludzkiego inżyniera. Minimalnie dysków może być 2 a maksymalnie 5.

(po tej konkurencji pozostaje 50 uczestników)
• Strzał do tarczy, rozgrywany na nieco innych zasadach, tym razem to tarcza zawieszona jest na belce i porusza się ruchem wahadłowym, utrudniając trafienie, modyfikator –20%. Strzela się z 75 kroków.

(po tej konkurencji wylania się 5 najlepszych)
• Najzwyklejszy i pospolity strzał do tarczy z odległości 125 kroków, strzela się równocześnie, aż do momentu w którym to ktoś uzyska najwyższą ilość punktów.

Nagrodą jest 75 zk, oraz certyfikat ukończenia turnieju, który wręczany jest 5 pierwszym strzelcom.
W ostatnich 3 latach wygrywali:
- Johan Jankowicz
- Krup Pryszczaty
- Loris Zoll


Tabele itp.

Wszelkie poniższe zasady winny być stosowane tylko i wyłącznie w rozgrywce turniejowej!!!!!
W walce, stosuje się modyfikatory zawarte w podręczniku WFRP.

- Przyjmuje się, że 1 krok = 1 metr

- Modyfikatory trafienia

25 kroków to modyfikator –5% do trafienia.
50 kroków to modyfikator –10% do trafienia.
100 kroków to modyfikator –20% do trafienia.
Itd.

- Modyfikatory zmęczenia

Przyjmuje się, że za każde 5 strzałów oddanych z odległości 100 kroków modyfikator wynosi –10%.
Natomiast za każde 5 strzałów oddanych z odległości 200 kroków modyfikator wynosi –20%

- Ustalanie trafienia na tarczy

Przykro mi lecz te zasady nie mogły znaleźć się w tym dokumencie z przyczyn czysto kosmicznych!



Wielka Gildia Strzelców w Adorfie


W tym tekście wielokrotnie pojawiała się nazwa jedynej gildii skupiającej strzelców, jest nią Wielka Gildia Strzelców.
KODEKS WIELKIEJ GILDII STRZELCÓW

1. Członek gildii winien szanować wyznanie i rasę innych członków gildii.
2. Łuk jest rzeczą której nie można wykorzystywać do czynienia zła i łamania praw gildii.
3. Łuk służy do zdobywania pożywienia i używania go w obronie własnej i swojego mienia.
4. Podczas turnieju należy przestrzegać zasad uczciwej rywalizacji, surowo zabrania się przekupstwa lub morderstwa.
5. Członkom gildii nie przystoi wszczynania awantur i walk, chyba ,że w obronie dobrego imienia gildii i swojego własnego honoru.
6. Każdy członek winien jest stawać w obronie dobrego imienia gildii chyba, że sytuacja nie pozwala na to.
7. Każdy członek zobowiązany jest do płacenia opłat członkowskich.
8. Każdy członek winien co najmniej co roku uczestniczyć w turnieju pod patronatem gildii.
9. Kodeks musi być przestrzegany przez każdego członka gildii.
10. Każde odstąpienie od kodeksu gildii będzie karane dożywotnim wykluczeniem z jej grona, a w szczególnych przypadkach ścigane przez prawo.


Podpisano:
Hans Oswald
Główny naczelnik.


1. Jak to wygląda i kto tu tak na prawdę rządzi?
Jej główna siedziba mieści się w Aldorfie, w centrum miasta nieopodal świątyni Sigmara. To piętrowy budynek, zbudowano go już bardzo dawno dlatego też jest niezwykle solidnie wykonany. Nad wielkimi 2 skrzydłowymi drzwiami stanowiącymi wejście do gildii wisi drewniany szyld. Jest na nim wymalowany znak gildii – 2 skrzyżowany strzały jedna turniejowa bez grotu a druga z grotem, całe logo umieszczone jest na tle tarczy strzeleckiej. Drzwi wyposażone są w bogato rzeźbione kołatki w kształcie gryfów, są one podarkiem samego imperatora.

- parter

Wnętrze to bogato zdobiony hal w którego końcu znajduje się wielki drewniany stół za którym zazwyczaj śpi recepcjonista („a”), na lewo i prawo od wejścia rozciągają się zakręcone schody, na których wyłożono czerwony dywan, prowadzą one do pozostałych pomieszczeń. Obok każdych schodów stoi uzbrojony ochroniarz z halabardą. Na ścianie naprzeciw głównych drzwi umieszczono słynną Tablice Chwały („b”), wysoka na 3 metry i szeroka na 6 stanowi wspaniały widok, zapisywane są na niej najwięksi strzelcy jakich pamięta Imperium, umieszczenie imienia i nazwiska strzelca na tej tablicy stanowi spełnienie jego marzeń i dumy, z której znani są chyba wszyscy strzelcy zawodowi. Strop podparty jest na 2 masywnych kolumnach.

- I piętro

Pokój I:
To pokój naczelnika gildii, jest nim Hans Oswald zwany Mocnym, ma 48 lat i siwe włosy. Niegdyś był wspaniałym strzelcem, a jego imię znajduje się na Tablicy Chwały. Funkcje Głównego naczelnika sprawuje już od 13 lat. Wybory Głównego naczelnika odbywają się co 5 lat na turnieju w Talabhem, prawo do głosu mają wszyscy członkowie gildii, Hans był wybierany już 3 razy z rzędu. Do zadań naczelnika należy:
- wybiera urzędników pomagających sprawować mu władze w gildii w Aldorfie, ci najważniejsi to:
Notariusz (zajmuje się spisem członków gildii oraz pobieraniem opłat członkowskich)
Skarbnik (zajmuje się finansami gildii, do niego należy zebranie pieniędzy z pozostałych 4 patronatów i rozdzielenia ich względem zapotrzebowań i zaleceń Głównego naczelnika)
Zarządca szkoleń (on organizuje ćwiczenia, zatrudnia strzelców, ćwiczenia odbywają się na placu po za murami Aldorfu);

- wybiera naczelników w 4 patronackich miastach gildii (Marienburg, Middenheim, Nuln, Kislev) a oni dobierają swoich urzędników;
- zarządzanie całą gildią;
- zatwierdzanie nowych turnieji i konkurencji;
- określanie wielkości składki;
- ma moc wprowadzania nowych punktów do regulaminu gildii oraz usuwania niektórych z nich;
- może decydować o usunięci danego członka, lub jego nie przyjęciu;
- to on rozstrzyga spory dotyczące turnieji;
Innymi słowy ciąży na nim wielka odpowiedzialność za losy całej gildii, ale także władza. Nie zdarzyło się w historii gildii by Główny naczelnik był usuwany w czasie sprawowania władzy.

Pokój II:
To pokój Notariusza Kruz de Loreina, jego funkcja wspomniana była wcześniej. W jego gabinecie stoją wielkie księgi, spisy wszystkich członków gildii.
Aby zostać członkiem należy uiścić opłatę w wysokości 75 zk. Oraz wpłacać co 2 miesiące 50 zk. w celu przedłużenia członkostwa w tym zacnym gronie, pieniądze można wpłacać w dowolnym patronacie gildii. Można płacić z góry za kilka miesięcy. Oprócz opłaty należy spełniać wszystkie warunki regulaminu:
1. Należy okazać certyfikat uczestnictwa w jednym z turnieji strzeleckich objętych patronatem gildii.
2. Musi mieć przynajmniej 20 lat.
3. Należy złożyć przysięgę wierności kodeksowi gildii.
Po spełnieniu tych wymagań nowy członek otrzymuje znak gildii, jest to wisior ze znakiem gildii wykonany z brązu oraz dokument potwierdzający jego członkostwo i zobowiązujący go do przestrzegania kodeksu gildii. Uroczyście składa przysięgę wierności zasadom gildii i od tego momentu jest uważany za prawowitego członka Wielkiej Gidii Strzeleckiej.

Prawa i Obowiązki członka gildii:

Prawa:
1. Każdy członek gildii po okazaniu stosownego dokumentu ma prawo do otrzymania 25% zniżki do akredytacji na wszystkich turniejach pod patronatem gildii.
2. Każdy członek gildii po okazaniu stosownego dokumentu ma prawo do ćwiczenia na placach szkoleniowych gildii.
3. Każdy członek gildii po okazaniu stosownego dokumentu ma prawo, do nauki poprzez Zarządcę szkoleń oczywiście po uiszczeniu odpowiedniej opłaty.
4. Każdy członek gildii po okazaniu stosownego dokumentu ma prawo do skorzystania z biblioteki gildii.

Obowiązki:
1. Należy przestrzegać kodeksu Wielkiej Gildii Strzeleckiej.

Pokój III
Pokój Skarbnika, obecnie jest nim Roland Rish. Jego zadania zostały wymienione wcześniej, pozostaje jedynie dodać, iż musi on wynająć gońców oraz transport dla złota z innych gildii. Co 2 miesiące traktami do Aldorfu ruszają dobrze uzbrojone karawany wiozące złoto gildii. Wszelkie opłaty członkowskie należy kierować do niego.

Pokój IV
W tym pokoju urzęduje Zarządca szkoleń, jest nim znany strzelec Jan Fraus. Zadania tej osoby zostały nadmienione wcześniej. Za opłatą organizuje on naukę dla członków gildii i zajmuje się utrzymaniem w największym porządku placu ćwiczeń.

Pokój V
To biblioteka, znajdują się tu bardzo ciekawe księgi mówiące o historii, sposobach strzelania. Do biblioteki ma wstęp każdy członek gildii.

Podsumowanie struktury gildii:
Główny Naczelnik.
(Aldorf)
|
Naczelnicy wybierani przez G. Naczelnika, sami dobierają swoich urzędników.
(Marienburg, Middenheim, Nuln, Kislev)
|
Urzędnicy każdy naczelnik wybiera ich sam.
(Notariusz, Skarbnik, Zarządca szkoleń itp.)


WSZELKIE CZŁONKI KTÓRE POJAWIŁY SIĘ W TEKŚCIE NIE MAJĄ NIC WSPÓLNEGO Z NAŻĄDAMI ROZRODCZYMI SAMCÓW, WSZELKIE PODOBIEŃSTWO JEST CZYSTO PRZYPADKOWE.

Powyższy dokument przygotowali:

Pomysł:
Jurek Czykwin
Materiał dotyczący turnieji i konkurencji:
Jurek Czykwin,
Maciej Skorko
Materiał dotyczący Wielkiej Gildii Strzelców:
Maciej Skorko
Przepisał:
Maciej Skorko
Grafika:
Maciej Skorko

Brak komentarzy: