wtorek, 23 października 2007

Choroby ciała


Choroby ciała

W tym artykule zostaną omówione zagadnienia dotyczące sposobów łapania chorób i ich

skutków. Na końcu artykułu znajduje się tabelka dotycząca procentowej "szansy" zachorowania.

W Starym Świecie chorobowość jest dosyć duża. Chorobę można złapać na każdym kroku.

Tak samo jest dzisiaj, wieć możesz się posługiwać doświadczeniem nabytym na własnych

spostrzeżeniach, kiedy można zachorować. Nie konieczny jest bezpośredni kontakt z chorym,

choć nie powoduje to natychmiastowej choroby. Wystarczy przebywać w tłumie. Wirusy i bakterie

żyją przecież w także w powietrzu, w kurzu, na ziemi, a nie tylko w chorym. Ludzie chodzą

i podnoszą tumany kurzu i pułu. Wszyscy go wdychają w mniejszych, bądź większych, ilościach.

A im więcej ludzi chodzi, tym więcej unosi się zaniczystości. Wynika to samo z siebie.

Napewno łatwiej będzie się zarazić starszym bohaterom. Wynika to z ich biologicznej

słabości. Każdy człowiek, wraz ze wzrostem liczby lat, słabnie odporność organizmu. Jeszcze

łatwiej bohater może zachorować, gry nie będzie przestrzegał higieny. Nawet i dzisiaj człowiek

nie przestrzegający higieny łapie grzyby skóry lub inne tego typu choroby.

Kolejny sposób zdobycia choroby, np.zapalenie płuc, jest pogoda. Klimat w Starym

Świecie ciągle się zmienia. Na przemian świeci mocne, ciepłe słońce z ulewnym, gęstym deszczem.

Takie zmany mogą doprowadzić graczy do kresów wytrzymałości, ale są to w końcu normalne rzeczy,

które zachodzą nawet teraz. Pogoda i klimat to nie wszystko. Należało by dodać także złe

tereny. Do nich należą np. bagna, lochy, jaskinia. Przecież jest to normalne, że nadmierna

wilgoć powoduje choroby. Chyba każdemu w dzieciństwie matka mówiła, że jak się spoci, żeby

się przebrał. Wilgoć lub pot z podkoszulka ochładzał ciało, wiatr je jeszcze bardziej oziębiał,

doprowadzając do choroby.

Epidemia. Ten termin był bardzo powszechny w Starym Świecie. Nawet jeszcze

w średniowieczu umierały całe miasta przez dżumę, gruźlicę lub przez inne choroby. Tak samo

dzieje się w grze. Bardzo żadko epidamia rozwija się w dużych miastach. Pilnowano tam higieny

miasta. Zatrudniano szczurołapów i milicjantów, ktorzy pilnowali, by nikt nie zaśmiecał ulic

miasta. Mniejsze miasteczka nie było stać na takie udogodnienia, więc i częściej nastawały

tam epidemie.

Każdy bohater napewno walczy, albo będzie chciał walczyć. Może to doprowadzić

do skaleczeń, do ran, lub, co gorsze, do złamań. Nawet nieznaczna ranka powoduje osłabienie

organizmu, a co dopiero po złamaniu otwartym, kiedy krew leje się ciurkiem, brud dostaje się

do rany i możliwe że wdaje się gangrena.

Nie zawsze jest tak, że chorobowość jest duża, a przynajmniej konkretnego bohatera.

Może on dbać o higienę, myć się co jakiś czas (przynajmniej 2x w tygodniu). Taka kąpiel

nietylko powoduje ulgę dla bohatera, że czyje się on lżej, lecz także dla otoczenia, ktore

przestaje odczuwać przykre zapachy, najczęstszego pochodzenia z pod pach.

Jak widać wszystkie elementy są powiązane ze sobą nie tylko w jednym momencie. Jeden

element winika bezpośrednio lub prawie bezpośrenio z drugiego. Pamiętaj Mistrzu Gry, by wliczać

jak najwięcej przeciwności dla BG. Da ci to trochę radości, a zawsze będziesz mógł wyleczyć

z choroby w jakiś cudowny sposób lub za pomocą códu boskiego. Jest to pomysł na poprowadzenie

następnej przygody lub nawet kampanii, celem której może być wypełnienie misjii dla boga, który

wyleczył ze strasznej choroby. Bohater może dowiedzieć się co ma zrobić dopiero później.

Choroby ciała

bazowo 5%

przebywanie w tłumie

2%

bezpośredni kontakt z chorym

10-30%

panuje epidemia

15%

jeśli bohater jest stary

1%

nagłe zmiany temperatury lub klimatu

5%

złe warunki (bagna, lochy)

5%

brud

5%

rany, złamania, brak higieny

1-10%

dobre warunki klimatyczne

-2%

kąpiel przynajmniej 2x tygodniowo

-1%

k100

Choroby

lekki przebieg

przykłady chorób

skutki

1-2

układ krwionośny

1-10

nadciśnienie, miażdzyca, gangrena,tężec, żylaki

S Zr

3-40

uk.oddechowy

1-75

gruźlica, grypa, katar, zapalenie płuc

Ogł S

41-55

uk.kostny

1-5

woda w kolanie, zapalenie stawów lub kości, reumatyzm

S Zr Żw

56-75

uk.pokarmowy

1-80

salmonella, żółtaczka, pasożyty, zatrucie pokarmowe

Wt Żw

76-86

uk.mięśniowy

1-50

zapalenie mięśni, pasożyt

S Zr Żw

87-89

uk.nerwowy

1-2

wirusowe zapalenie opon mózgowych, padaczka, paraliż

Int

90-92

choroba weneryczna

1-79

syfilis-kiła, rzeżączka

Ogł

93-95

choroba oczu lub uszu

1-45

jaskre, katarakta, ślepota, zapalenie ucha, robak w uchu

Ogł Zr

96-99

2 choroby

100

3 choroby










Brak komentarzy: